Praktische organisatie

Bij het organiseren van activiteiten voor de doelgroep ouderen is het goed om met een aantal praktische zaken rekening te houden.  Over groepen, gehoor en bereikbaarheid.

Bereikbaarheid
Veel ouderen hebben geen auto. Daarom is het belangrijk dat een activiteit te bereiken is met het openbaar vervoer of dat het op loopafstand is. Ook gezamenlijk vervoer organiseren is een optie.

Mobiliteit en toegankelijkheid
De locatie die bezocht wordt of die plaats biedt aan de activiteit dient praktisch gezien aan enkele voorwaarden te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan voldoende zitgelegenheid, rolstoeltoegankelijkheid, een invalidentoilet, liften et cetera. 

Tijdstippen
De ervaring leert dat ouderen liever een activiteit in de middag bezoeken dan in de ochtend of avond. (Mantel)zorgafspraken worden vaak in de ochtend gepland en veel ouderen vinden het niet prettig om ’s avonds de deur uit te gaan. Dit laatste heeft soms te maken met slechtziendheid en geldt dus ook voor de donkere late middaguren in de herfst en winter.
Onderschat ook zeker niet dat ouderen vaak druk zijn en hun dagen rondom verschillende bezigheden plannen.

Ontvangst
Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de ontvangst bij een workshop op locatie. Draag zorg voor heldere signalering of begroet de deelnemers persoonlijk. Wanneer ouderen zelf moeten gaan zoeken bestaat de kans dat zij opgeven en weer vertrekken.

Voorstelrondje
We merkten dat een voorstelrondje bij aanvang van een activiteit erg gewaardeerd wordt. Het bevordert de sociale cohesie en het vormt een duidelijke start van het programma.

Gehoor
Het lijkt een vanzelfsprekendheid maar houd rekening met het gehoor van de doelgroep. Het is belangrijker dan gebruikelijk om luid en duidelijk te praten, en ook microfoongebruik is soms onmisbaar. Neem in het begin ook even de moeite om te vragen of je verstaanbaar bent, het is zonde om na afloop pas te horen dat je onverstaanbaar was. Ook gehoorapparaten vragen om aandacht; bij het gebruik van muziek vindt men het geluid juist vaak te hard.

Groepsformaat
Werken in kleinere groepen heeft vaak de voorkeur. We merkten dat we zo meer persoonlijke aandacht en uitleg kunnen geven. Ouderen die wat meer tijd nodig hebben om te volgen, hebben daar in een kleine groep ook meer de gelegenheid toe. Onze ervaring is dat het optimaal is om één begeleider op vijf deelnemers te hebben.

Afzeggingen
Opvallend is dat er altijd redelijk wat last-minute afzeggingen zijn ten opzichte van ervaringen met andere doelgroepen. Veelal is de reden om af te zeggen gezondheid-gerelateerd. Iemand is zelf ziek geworden, zijn of haar partner is ziek of er is een ziekenhuisafspraak ingeland.


foto: Sas Schilten